Evaluare psihologica ADHD adulti

Este bine documentat faptul ca simptomele tulburarii de deficit de atentie si hiperactivitate (ADHD) persista in perioada adolescentei si la varsta de adult pentru un numar substantial de copii diagnosticati cu aceasta tulburare. [1-3]

Desi nu exista un singur test medical, fizic sau genetic pentru a depista ADHD, o evaluare diagnostica se realizeaza in echipa medic psihiatru – psiholog clinician. Diagnosticul de ADHD se poate pune si la adult de catre medicul psihiatru, in baza unui consult si a rezultatelor evaluarii psihologice. ADHD nu poate fi diagnosticat cu precizie doar din scurte observatii dintr-o singura intalnire sau pur si simplu vorbind cu persoana respectiva. Este posibil ca persoana sa nu prezinte intotdeauna simptomele ADHD in timpul vizitei. Diagnosticul de ADHD este determinat pe baza numarului si severitatii simptomelor, a duratei acestora si a gradului in care aceste simptome provoaca afectari in diverse domenii ale vietii, cum ar fi scoala, acasa, loc de munca, relatiile de prietenie sau familie. In procesul de diagnostic este necesar sa se stabileasca daca aceste simptome sunt cauzate de alte afectiuni sau sunt influentate de afectiuni coexistente.

Ghidul National Institute for Health and Care Excellence (NICE) pentru ADHD recomanda diagnosticarea pe baza:

  • unei evaluari clinice si psihosociale complete ale inidivdului, ce trebuie sa includa discutii despre comportament si simptome in diferite domenii din viata de zi cu zi
  • unui istoric complet al dezvoltarii si a unui examen psihiatric
  • observatii ale apartinatorului
  • examinarea statusului mental al persoanei

Cum stiu daca am nevoie de o evaluare pentru ADHD?

Majoritatea adultilor in cautarea unei evaluari se confrunta cu probleme semnificative intr-unul sau mai multe domenii de viata. Urmatoarele sunt cateva dintre cele mai frecvente probleme:

  • performanta neconcordanta la locurile de munca
  • pierderea sau renuntarea frecventa la locuri de munca
  • performante slabe in cariera sau in mediul academic
  • capacitate slaba de a gestiona responsabilitatile de zi cu zi, cum ar fi indeplinirea treburilor casnice, sarcini ce tin de intretinerea casei, plata facturilor sau organizarea lucrurilor
  • probleme in relatii datorate nerealizarii unor sarcini
  • uitarea lucrurilor si aspectelor importante
  • suparari usoare asupra unor lucruri minore
  • stres si ingrijorari cronice din cauza neindeplinirii obiectivelor si responsabilitatilor
  • sentimente cronice si intense de frustrare, vinovatie sau vina

Modelul utilizat pentru a ghida acest pachet de evaluare presupune ca simptomele ADHD sunt o manifestare a unei perturbari a cel putin a unor functii executive legate de regiunile frontale ale creierului. Presupunerea este ca perturbarea de baza in ADHD este rezultatul unui control slab asupra functiilor executive. Baza acestei presupuneri poate fi aprofundata in studiile lui Barkley [3,4] si Pennington si Ozonof [5]. In acest model, principalele caracteristici ADHD, neatentia, impulsivitatea si hiperactivitatea sunt considerate o reflexie a problemelor legate de controlul si managementul comportamentului. Perturbarea atentiei nu este considerata rezultatul unei incapacitati de a participa, ci mai degraba o abilitate redusa in sarcinile executive de a distribui in mod adecvat atentia, de a o sustine asupra stimulilor adecvati si de a o schimba pe masura ce sarcina se schimba. Impulsivitatea nu este considerata un rezultat dintr-o incapacitate dea controla actiunile, ci din tulburari in determinarea momentului in care ar trebui emise actiuni si in controlul fortei si secventierii actiunilor respective. Hiperactivitatea nu este rezultatul unei actiuni excesive, ci o perturbare in sarcina executiva de a controla excitatia si nivelul de activare pentru situatie.

1. Istoricul personal si medical + interviul DIVA-5 – prima sedinta

Un istoric psihosocial complet este crucial in diagnosticul ADHD. Inainte ca un diagnostic de ADHD sa poata fi stabilit de medicul psihiatru, in cadrul evaluarii trebuie sa se determine daca simptomele prezente au precursori in perioadele dezvoltarii.

De aceea, in cadrul primei sedinte de evaluare cand se va obtine istoricul psihosocial este indicat sa fie un parinte prezent pentru a putea discuta despre perioada copilariei. Pentru aceasta sedinta va rugam sa aveti la dumneavoastra toate actele medicale, inclusiv cele din copilarie.

DIVA-5 simplifica evaluarea si ofera o lista completa de exemple realiste si concrete, atat pentru comportamentul din copilarie cat si cel actual pentru toate cele 18 criterii de diagnostic pentru ADHD. Se pot determina si tipuri de deficiente asociate în mod obisnuit cu aceste simptome in 5 domenii  ale vietii pacientului: munca si educatia, relatiile si viata de familie, contactele sociale, timpul liber, increderea in sine si imaginea de sine.

 

2. Evaluare clinica pentru psihodiagnostic diferential – prima sedinta

Evaluarea clinica psihologica va aprofunda multiple aspecte ale functionarii persoanei din mai multe perspective, va revizui impactul afectiunii asupra functionarii de zi cu zi, va realiza un screening atent pentru alte afectiuni psihiatrice. Ce se va aplica?

  • Screening psihiatric
  • PCF – Personality Clinical Form – chestionar referitor la tulburarile de personalitate (poate fi completat ulterior si online)
  • Adult ADHD Self-Report Scale (ASRS) Symptom Checklist
  • The Mood Disorder Questionnaire (MDQ)
  • Conners Adult ADHD Rating Scale (CAARS) completat de catre pacient si de catre un apartinator.
  • Inventarul de Depresie Beck (BDI-II)
  • Scala Hamilton de Anxietate
  • Wender Utah Rating Scale (WURS): a fost dezvoltat pentru a obtine informatii despre comportamentele si experientele din copilaria unei persoane.
  • The Epworth Sleepiness Scale

In vederea finalizarii evaluarii clinice va rog sa aveti in vedere faptul ca scalele presupun raspunsul la un numar mare de intrebari, astfel ca este dificil de estimat daca se pot finaliza intr-o singura sedinta.

3 Evaluare neuropsihologica – a doua sedinta

O evaluare atenta a functionarii neuropsihologice se realizeaza pentru a determina ce tulburari ale functiei executive sunt prezente si pentru a determina daca exista alte forme de tulburari cognitive care pot afecta invatarea si performanta. Testele neuropsihologice sunt formate din probe creion hartie, activitati cu diverse materiale si chestionare de masurare a simptomelor/comportamentelor. In ciuda faptului ca nu a fost stabilit un profil neuropsihologic distinct pentru ADHD, multe cercetari sustin ca acesti pacienti au dificultati in indeplinirea sarcinilor complexe. Rezultatele probelor nu sunt utilizate in diagnostic, doar pentru a elabora profilul punctelor forte si al punctelor slabe ale persoanei. Ca in orice evaluare neuropsihologica vor exista anumite probe de valididate a performantei (PVT, performance validity test) si probe de validitate a simptomelor (STV, symptom validity test). Despre aceasta procedura puteti citi mai multe din documentul oficial al National Academy of Neuropsychology din SUA

Ce se va aplica?

  • testul de atentie D2
  • PON
  • Flanker atentie concentrata si atentie distributiva
  • Probe de Viteza de Procesare (ex WAIS-IV)
  • Brief Test of Attention BTA
  • Probe tip Digit Span pentru memorie de lucru (ex WAIS-IV)
  • Probe de memorie vizuala, auditiva, logica (ex Wechsler Memory Scale)
  • BRIEF-A (Behavior Rating Inventory of Executive Function)
  • Wisconsin Card Sorting Test – functii executive
  • Turnul din Hanoi – functii executive
  • Stroop – functii executive
  • 5 Digit Test – functii executive
  • Go-no-Go – functii executive
  • Adult Executive Functioning Inventory – functii executive
  • Test IQ la nevoie (nu se aplica in cazul tuturor pacientilor)

Pret:

 

Rezultatul: se elibereaza in format electronic in 5 zile lucratoare. Dupa primirea raportului este necesar sa va programati la medicul psihiatru. Pentru programari utilizati formularul de mai jos si va voi contacta pentru a stabili prima sedinta. Pot fi situatii cand se poate programa si evaluarea neuropsihologica in aceeasi zi. Evaluarea este valabila si pentru pacientii straini care vorbesc limba engleza sau spaniola.

Daca nu locuiti in Bucuresti se poate face evaluarea si online, insa fara etapa de evaluare neuropsihologica deoarece presupune probe tip creion-hartie si manipularea unor materiale doar in cabinet.

Pentru a solicita o programare completati formularul standard de mai jos. Evaluarea se realizeaza la sediul cabinetului in Bucuresti Sectorul 6 iar solicitarea ajunge direct la psih. Madalina Simion. In intervalul de lucru destinat programarilor veti fi contactati pentru a stabili sedintele:

     

    1. WEISS, G. & I. HECHTMAN. 1993. Hyperactive children grown up. Guilford Press. New York.
    2. MANNUZZA, S., R.G. KLEIN, A. BRESLER, et al. 1993. Adult outcome of hyperactive boys. Arch. Gen. Psychiatry 50: 565–576.
    3. BARKLEY, R.A. 1998. Attention Deficit Hyperactivity Disorder: A Handbook for Diagnosis and Treatment, 2nd ed. Guilford Press. New York.
    4. BARKLEY, R.A. 1997. ADHD and the Nature of Self-Control. Guilford Press. New York
    5. PENNINGTON, B. & S. OZONOFF. 1996. Executive functions and developmental pscyhopathology. J. Child Psychol. & Psychiatry & All. Discip. 37:51–87