Testare NEPSY

NEPSY este un instrument complex, creat pentru a evalua dezvoltarea neuropsihologica a copiilor prescolari si scolari. Termenul NEPSY este un acronim obtinut pornind de la cuvintele: neuropsihologie (NE din neuro si PSY din psihologie). Aceasta denumire a fost aleasa pentru a facilita utilizarea transculturala a bateriei NEPSY.

NEPSY a fost dezvoltat pornind de unele obiective obiective inter-relationate. Primul scop a fost de a crea un instrument fidel si valid, care discrimineaza intre diferite deficiente atat in cadrul fiecarui domeniu, cat si intre cele cinci domenii functionale; acestea pot interfera cu procesele de invatare in cazul copiilor de varsta prescolara si scolara. Multi copii din mediul scolar prezinta tulburari de dezvoltare cum ar fi dislexia, tulburari de atentie, tulburari de limbaj, dificultati grafomotorii si probleme de invatare. Fiind un instrument cuprinzator, ofera atat o evaluare cantitativa a starii neuropsihologice, cat si o analiza calitativa a performantei, contribuind astfel la intelegerea problemelor cognitive, comportamentale si educationale cu care se confrunta acesti copii. Bateria NEPSY poate de asemenea facilita dezvoltarea interventiilor comportamentale, educationale si cognitive.

Cel de-al doilea scop al dezvoltarii bateriei NEPSY a fost de crea un instrument care contribuie la intelegerea consecintelor afectiunilor cerebrale in cazul copiilor cu paralizie cerebrala, epilepsie, hidrocefalie, sau cu traumatisme cerebrale; in cazul copiilor cu un istoric medical asociat cu riscuri in dezvoltarea neurologica, cum ar fi greutate mica la nastere, expunere prenatala la alcool si/ sau droguri, infectii ale sistemului nervos central, sau tumora cerebrala; in cazul copiilor expusi la toxine din mediu (de ex. plumb), in timpul copilarei timpurii sau in primii ani de viata. in prezent, un numar din ce in ce mai mare de copii supravietuiesc unor boli fatale, datorita unor tratamente cum ar fi chimioterapia sau radiatiile, care de asemenea pot contribui la aparitia sechelelor in dezvoltarea neurologica. Este nevoie de un instrument, precum NEPSY, pentru a detecta si clarifica severitatea afectiunii cerebrale si disfunctia care afecteaza capacitatea de procesare a informatiei in domenii functionale, si respectiv dezvoltarea unor competente in alte domenii.

Domeniul senzoriomotor

Rezultatele la aceste probe sunt markeri ai dezvoltarii normale, ai dezvoltarii atipice si respectiv ai unor disfunctii cerebrale. Dezvoltarea acestor functii incepe in perioada de sugar, continua pe perioada prescolara apoi in cea de adolescent si adult.

Imitarea pozitiilor mainilor: Acest subtest evalueaza abilitatea copilului de a imita diferite pozitii ale mainii. Copilului i se prezinta diferite pozitii ale mainii, iar acesta trebuie sa le reproduca.

Bataia ritmica a degetelor: Acest subtest evalueaza dexteritatea degetelor. Copilul trebuie sa loveasca varful degetului mare de cel aratator de 32 de ori in timpul cel mai scurt posibil (miscare simpla). Copilul trebuie sa loveasca degetul mare de fiecare deget in parte in timpul cel mai scurt posibil (miscare complexa).

Precizia vizuomotorie: Acest subtest evalueaza viteza motorie fina si precizia coordonarii dintre ochi si mana. Copilul trebuie sa traseze o linie in cadrul unui traseu dat, in cel mai scurt timp posibil.

Secvente Motorii Manuale: Acest subtest evalueaza abilitatea copilului de a imita o serie de secvente de miscare ritmice. Examinatorul realizeaza o demonstratie a unor secvente de miscare a mainilor. Copilul realizeaza o incercare si apoi reproduce secventele ritmice de cinci ori.

Discriminarea degetului: Acest subtest evalueaza abilitatea de a identifica input-ul tactil, fara ajutorul celui vizual. Examinatorul atinge unul sau doua degete ale copilului, ferite de contactul vizual al acestuia printr-o ascunzatoare. Copilul trebuie sa indice degetul sau degetele care au fost atinse.

Domeniul atentie/functii executive

Turnul: Acest subtest evalueaza functiile executive ale planificarii, monitorizarii autoreglarii si rezolvarii de probleme. Copilul muta trei bile colorate pe trei bare pentru a reproduce pozitia tinta, tinand cont de un numar specific de miscari. Copilul trebuie sa tina cont de satisfacerea unor reguli in cadrul unor constangeri de timp.

Atentie Auditiva si Setul de Raspuns: Acest test evalueaza abilitatea copilului de a fi vigilent si de a-si mentine atentia auditiva selectiva, precum si abilitatea de a comuta si mentine un grup nou si complex de elemente, care implica atat raspunsuri similare, cat si contrastante. Dupa ce a invatat sa raspunda la cuvantul rosu in cadrul partii A, copilul este rugat sa schimbe setul si sa raspunda la stimuli contrastanti in cadrul partii B (Cand auzi cuvantul rosu, pune un patrat galben in cutie).

Atentie Vizuala: Acest subtest evalueaza viteza si acuratetea cu care copilul poate sa parcurga o serie de elemente si sa localizeze un element tinta. Copilul parcurge elementele din imagine si marcheaza pe cat de repede si acurat poate, elementul tinta. Fiecarui copil i se administeaza doi itemi. Copiii mai mici primesc un item cu o structura mai simpla si un item structurat aleator. Copiii mai mari primesc un item structurat aleator si unul cu structura complexa.

Statuia: Acest subtest evalueaza persistenta motorie si inhibitia. Copilului i se cere sa mentina o pozitie corporala anume timp de 75 de secunde, inhiband raspunsul (deschiderea ochilor, miscarea partilor corpului, vocalizarea) la distractori.

Fluenta Desenului: Acest subtest evalueaza abilitatea copilului de a genera cat mai multe desene diferite intr-un timp cat mai scurt prin unirea a cel putin doua puncte. Aceste puncte sunt prezentate in doua zone, una structurata si una nestructurata.

Loveste si Bate: Acest subtest evalueaza capacitatea de autoreglare si de inhibitie a stimulilor imediati prezentati sub forma vizuala, care intra in conflict cu indicatia verbala. Copilul invata un patern de raspunsuri motorii (Cand eu lovesc, tu bate), trebuie sa mentina acea secventa cognitiva si sa-si inhibe impulsul de a imita actiunea realizata de examinator. Dupa ce copilul a invatat acea secventa de raspuns, copilul trebuie sa o schimbe, sa mentina o secventa complexa si sa isi regleze raspunsul la stimuli contrastanti.

Domeniul limbajului

Denumirea Partilor Corpului: Acest subtest evalueaza o componenta de baza a limbajului expresiv: denumirea. Copilul in varsta de 3-4 ani denumeste partile corpului pe un desen sau pe propriul sau corp.

Procesarea Fonologica: Prima sarcina din cadrul acestui subtest evalueaza capacitatea de a identifica cuvinte din segmente de cuvinte si sa formeze un gestalt auditiv. Copilul trebuie sa identifice o imagine avand ca indiciu un segment de cuvant prezentat sub forma orala. A doua sarcina evalueaza segmentarea fonologica la nivelul fragmentelor de cuvinte (silabe) si la nivelul sunetelor corespunzatoare literelor (foneme). Copilul trebuie sa creeze un nou cuvant prin omiterea unei silabe sau a unui fonem sau prin substituirea unui fonem dintrun cuvant cu un altul.

Numirea Rapida: Acest subtest evalueaza abilitatea de a denumi rapid cuvinte familiare. Copilul trebuie sa numeasca rapid figurile geometrice numind forma, marimea si culoarea acestora..

Intelegerea Instructiunilor: Acest subtest evalueaza abilitatea de a procesa si de a raspunde rapid la instructiuni verbale de o complexitate crescanda. Itemii simpli presupun indicarea de catre copil a iepurasilor de diferite marimi, culori, expresii faciale, pentru a demonstra comprehensiunea limbajului receptat. Itemii cei mai complecsi presupun indicarea unor anumite forme, tinand cont de culoare, localizare si relatia cu alte figuri, ca raspuns la instructiunile verbale.

Repetarea Cuvintelor fara Sens: Acest subtest evalueaza encodarea, decodarea fonologica si articularea cuvintelor fara sens. Copilul asculta la o caseta audio cuvinte fara sens si repeta fiecare cuvant dupa ce acesta este
prezentat.

Fluenta Verbala: Acest test evalueaza abilitatea de a genera cuvinte in cadrul unor categorii semantice si fonemice specifice. Categoria fonemica se adreseaza doar categoriei 7-12 ani. Copilul trebuie sa numeasca cat mai multe animale, in cadrul unui minut; apoi trebuie sa numeasca cat mai multe lucruri pe care le poate manca sau bea, tot in cadrul acestui interval de timp. Copiii cu varste cuprinse intre 7-12 ani trebuie sa numeasca timp de un minut cat mai multe cuvinte care incep cu litera F sau S.

Secvente Oromotorii: Acest subtest evalueaza coordonarea oromotorie in repetarea secventelor de articulare. Copilul este rugat sa repete de cinci ori secvente de sunete si cuvinte greu de rostit (ex. plici, pleci).

Domeniul procesare vizuospatiala

Copierea Desenului: Acest subtest evalueaza integrarea vizuomotorie. Copilul trebuie sa copieze pe o coala de hartie figurile date.

Sageti: Acest subtest evalueaza abilitatea copilului de a stabili orientarea unei linii. Copilul se uita la o serie de sageti aranjate in jurul unei tinte, si trebuie sa indice acele doua sageti care merg drept in centrul tintei.

Constructia din Cuburi: Acest subtest evalueaza abilitatea copilului de a reproduce constructii tridimensionale dupa un model sau o imagine.

Gasirea Drumului: Acest subtest evalueaza cunoasterea relatiilor vizuospatiale si a directionalitatii, precum si abilitatea de a folosi aceste cunostinte pentru a transfera o ruta de pe o harta simpla si schematica pe una mai complexa.
Copilului i se arata o harta schematica cu o casa tinta si i se solicita sa gaseasca acea casa pe o harta mai complexa.

Domeniul memorie

Memoria Fetelor: Acest subtest evalueaza abilitatea copilului de a recunoaste fete Copilul trebuie sa identifice daca fetele respective din Manualul cu Stimuli reprezinta un baiat sau o fata. Copilul trebuie ulterior sa recunoasca acele fete din secvente de cate trei. Memoria intarziata a fetelor se aplica dupa treizeci de minute, sarcina copilului fiind de a recunoaste fetele prezentate anterior.

Memoria Numelor: Acest subtest evalueaza memoria numelor. Copilului i se arata opt imagini ale unor copii (sase pentru copiii de cinci ani) si invata numele acestora. Memoria intarziata a numelor de aplica dupa treizeci de minute, sarcina copilului este de a spune numele copiilor in ordinea prezentata de examinator.

Memoria Narativa: Acest subtest evalueaza memoria narativa atat in conditii de reactualizare libera cat si in cazul reactualizarii de baza de indicii. Copilul asculta povestea si apoi o repovesteste. In sectiunea de Reactualizare Amorsata, copilul este intrebat detalii din poveste care nu au fost relatate in sectiunea de Reactualizare Libera.

Repetarea Propozitiilor: Acest subtest evalueaza abilitatea copilului de a repeta propozitii de o complexitate si lungime crescanda.

Invatarea Listei: Acest test evalueaza capacitatea de a retine si de a reactualiza o lista de cuvinte. Copilul invata o lista de 15 cuvinte pe care o repeta de cinci ori. Apoi, i se prezinta o lista de interferenta. Copilului i se cere sa repete prima lista. Dupa treizeci de minute, copilului i se cere sa redea tot prima lista de cuvinte.

Cum pregatim copiii pentru testarea NEPSY

Inainte de a va programa, este util sa ii explicati copilului ca va merge intr-un loc unde va avea de realizat mai multe jocuri diferite de cele cu care este obisnuit la gradinita/scoala. Vor fi niste activitati care la inceput vor fi mai usoare si treptat vor deveni din ce in ce mai dificile. Evitati sa utilizati cuvantul “test” ci jocuri de cuvinte, desene, contructii si activitati in baza unor imagini.

Testarea dureaza diferit in functie de varsta copiilor, iar unele subteste sunt special dedicate unor varste anume.

De regula copiii prescolari (3-4 ani) au nevoie de aproximativ 2 ore pentru a finaliza intreaga evaluare, iar copiii de 5-12 ani de 3 ore, fiind vorba si de mai multe probe. Rezultatele nu se pot oferi intotdeauna pe loc iar pentru programare sunt alocate doar orele necesare testarii.

Disponibilitatea este doar in SANADOR